Lesson from Angry Birds

ဖတ်မယ် ဖတ်မယ် နဲ့ မဖတ်ဖြစ်ခဲ့တဲ့ Angry Birds အကြောင်းပါတဲ့ Wired Magazine ကို ရုံးကနေ ပြီးခဲ့တဲ့ ဗုဒ္ဓဟူးနေ့လောက်က ယူလာပြီး ဖတ်ဖြစ်ခဲ့တဲ့။ ခဏလောက် အကြမ်းဖတ်မယ်ဆိုပြီး ရထားပေါ်မှာ ဖတ်လိုက်တာ ရပ်လို့ မရတော့လောက်အောင် စွဲဆောင်မှု ရှိတဲ့ ဆောင်းပါးတစ်ပုဒ်ပဲ။ တကယ်ကို ကောင်းမွန်တဲ့ Success Story ဆိုလည်း မမှားပါဘူး။ Angry Birds က Rovio ကို ကယ်တင်ခဲ့တဲ့ Game ဆိုလည်း မမှားပါဘူး။ တော်တော်များများက Angry Birds က ကံကောင်းလို့ အောင်မြင်သွားတယ်လို့ ဆိုတယ်။ အချို့တွေကလည်း ဘာမှ သိပ်ထူးထူးဆန်းဆန်း မဟုတ်ပဲ ဘာလို့ အောင်မြင်တာလဲဆိုတာကို မေးခွန်းထုတ်ကြတယ်။ အဲဒီမေးခွန်းတွေရဲ့ အဖြေတွေကို Wired Magazine April လထုတ် ထဲက What Angry Birds’ Success Mean For The Future Of Entertainment ဆိုတဲ့ ဆောင်းပါးမှာပါပါတယ်။

ဆောင်းပါးကို အစအဆုံး ၂ ခေါက်လောက် ဖတ်ဖြစ်လိုက်တယ်။ ကျွန်တော်ထင်တာတွေ မှားနေတာကို တွေ့ရတယ်။ သူတို့လုပ်သွားတဲ့ အဆင့်ဆင့်တွေက လူတိုင်းသိပေမယ့် လူတိုင်း မလုပ်ဖြစ်ခဲ့တဲ့ အဆင့်တွေကို တွေ့လိုက်ရတယ်။ Angry Birds မတိုင်ခင်မှာ သူတို့တွေ Game ပေါင်း ၅၁ ခု သူတို့တွေ ဖန်တီးခဲ့ပြီးပါပြီ။ သူတို့တွေက EA , Namco စတာတွေ အတွက် လုပ်ခဲ့တဲံ Game တွေပါ။ ဒါကြောင့် သူတို့ ကိုယ်ပိုင် Title နဲ့ Game ထုတ်ဖို့ အတွက် စဉ်းစားရင်း Angry Birds ဖြစ်လာခဲ့ရတာပဲ။ ၂၀၀၄ လောက်မှာ Web Development တွေ ခေတ်စားလာတော့ Mikael ရဲ့ အဖေက Rovio ကို web development လုပ်စေချင်ခဲ့တယ်။

အဲဒီမှာ သူပြောသွားတဲ့ စကားလေးက သဘောကျဖို့ကောင်းတယ်။

But I felt we should take a longer-term approach to building the business. We certainly didn’t want to build a bubble

2005 မှာ Mikael က သူ့အဖေနဲ့ စိတ်သဘောထားချင်းမတိုက်ဆိုင်တာနဲ့ Rovio ကနေ ထွက်ခဲ့ပါတယ်။ 2009 မှာတော့ ဝန်ထမ်း အယောက် ၅၀ ရှိတဲ့ Rovio ဟာ ၁၂ ယောက်လောက်ထိ လျှော့ချခဲ့ရပါတယ်။ အခြားသူများရဲ့ စီးပွားရေး ကပ်နဲ့ အတူ Rovio လည်း ခံရတာပဲ။ အဲဒီအတွက်ကြောင့်လည်း Angry Birds ဖြစ်လာဖို့ အကြောင်းအရင်းတွေ ဖြစ်လာတယ်ဆိုလည်း မမှားဘူးပေါ့။ အဲဒီ အချိန်မှာ Niklas က Mikael ရဲ့ အဖေ Kaj ကို ပြောပြီး Mikael ကို ပြန်ခေါ်ခဲ့ပါတယ်။ 2007 ခုနှစ်မှာ iPhone ရဲ့ App store ကြောင့် Game Developer တွေ အခြား Developers တွေ မီလျံနဲ့ ချီပြီး ဝင်ရောက်လာပါတယ်။ worldwide distribution ပြဿနာကို ဖြေရှင်းပေးလိုက်တဲ့ အကြောင်းဆုံး distribution နည်းလို့ Mikael ထင်ခဲ့ပါတယ်။ Nikals က

App store အတွက် စာချုပ်တစ်နှစ်စာချုပ်ပြီးတာနဲ့ တစ်ကမ္ဘာလုံးကို ရောင်းလို့ရပြီ။ iPhone က ကမ္ဘာကြီး တစ်ခုလုံးကို ဆက်သွယ်ဖို့ ဖန်တီးပေးလိုက်တာပဲ။

လို့ ဆိုပါတယ်။

Mikael က ၂၀၀၉ မှာ ပြန်ရောက်လာပြီး Niklas နဲ့ အတူတူ company ရဲ့ ထွက်ပေါက်ကို ထိုးထွက်ဖို့ အစီအစဉ်တွေ စတင်ရေးဆွဲခဲ့ပါတယ်။ App store ကို အဓိကထားပြီး iPhone Game ရေးဆွဲဖို့ ဆုံးဖြတ်ခဲ့ကြတယ်။ Game က သိပ္ပံဆန်တဲ့ game မဟုတ်သလို စွန့်စားခန်း game တွေလည်း မဟုတ်ရပါဘူး။ hardcore gamer တွေဆော့တဲ့ game မဟုတ်ပဲ လူတိုင်း ဆော့နိုင်တဲ့ game ဖြစ်ရမယ်။ သူတို့ဟာ Physics Base game ကို ရွေးခဲ့တယ်။ အဲဒီအချိန်တုန်းက Physic Base Flash game တွေ online မှာ ခေတ်စားနေတဲ့ အချိန်လည်း ဖြစ်တာကြောင့်ပါတယ်။ နောက်ပြီး Game က Tutorial မလိုတဲ့ game ဖြစ်ရမယ်။ Game ကို ၁ မိနစ်လောက် ဆော့လိုက်တာနဲ့ ပျော်ရွှင်သွားရမယ့် game အမျိုးအစားဖြစ်ရမယ်။

Rovio ရဲ့ Game Designer , Jaakko Iisalo က idea ၁၀ ခုလောက် ဆွဲခဲ့တယ်။ 2009 March လမှာတော့ Iisalo က အကြံကောင်းတစ်ခု ရခဲ့တယ်။

ဒီ ငှက်တွေမှာ ခြေထောက်မရှိဘူး။ မပျံနိုင်ဘူး။ နောက်ပြီး အရမ်းကို ဒေါသထွက်နေကြတယ်။ အဲ… ဘာကြောင့် ဒေါသထွက်နေရတာလဲဆိုတာကို စဉ်းစားဖို့ လိုတယ်။ နောက်ပြီး သူတို့မှာ ကိုယ်ပိုင် ထူးခြားတဲ့ အချက်တွေ ရှိကြတယ်။

ပထမဆုံးတော့ အဲဒီ ငှက်တွေကို ဘယ်လို လုပ်ရမလဲဆိုတာ ခက်ခက်ခဲခဲ စဉ်းစားခဲ့ရတယ်။ အရောင်မျိုးစုံ ငှက်တွေက ပျံပြီးတော့ အုတ်ခဲတွေ သစ်သားတွေ ဖျက်စီးခဲ့တယ်။ နောက်ဆုံးမှာတော့ အစိမ်းရောင် ဝက်တွေကို ထည့်ခဲ့တယ်။ Drag လေးဆွဲပြီး ပစ်ရုံပဲပေမယ့် သူတို့ ဘာကြောင့် ဒီလောက် ဒေါသထွက်ပြီး အုတ် တွေ သစ်တွေကို ဝင်တိုက်ရဲတာလည်း ဆိုတဲ့ အချက်က အရေးပါလာပြီ။ ဒါနဲ့ နောက်ခံ ဇာတ်လမ်းလေး တစ်ပုဒ် ဖြည့်ခဲ့တယ်။ ဝက်တွေက ငှက်တွေရဲ့ ငှ ကိုခိုးသွားတယ်ဆိုပြီးတော့ ဖြည့်လိုက်တယ်။

Mikael က အဲဒီ project အတွက် €25,000 ကို budget ထားလိုက်ပါတယ်။ တကယ်တန်းတော့ final cost က အဲဒီ ရဲ့ ၄ ဆ လောက် ရှိပါတယ်။ သူတိူ့ရဲ့ game test လုပ်ပုံလေးက စိတ်ဝင်စားဖို့ ကောင်းတယ်။ တစ်ယောက် ကို ၁၅ မိနစ်လောက် ကစားခိုင်းတဲ့အချိန်မှာ ၅ ယောက်လောက်က ဝိုင်းပြီး ကြည့်နေကြပါတယ်။ အဲဒီ အချက်လေးကို သဘောကျမိတယ်။

Iisalo က အဲဒီ အချိန်တုန်းက သူတို့ သိလိုက်တာက သူတို့ game ကောင်းကောင်း လေး တစ်ခု ဖန်တီးမိနေပြီဆိုတာပဲ။ Mikael ကလည်း ထောက်ခံပါတယ်။ Angry Birds ဟာ Rovio ရဲ့ ၅၂ ခုမြောက် Game ဖြစ်လာခဲ့ပါတယ်။

ဆက်ပါအုံးမည် …..

ဒီ ဆောင်းပါးက wired magazine က ဆောင်းပါး ကို ကိုးကားပြီး ရေးထားတာပါ။ ဆောင်းပါးကို ဘာသာပြန်တာ မဟုတ်တဲ့အတွက်ကြောင့် ဆောင်းပါး တစ်ပုဒ်လုံး English လို ဖတ်ကြည့်သင့်ပါတယ်။ ကျွန်တော်က အဲဒီဆောင်းပါးထဲက သဘောကျတဲ့ အချက်အလက်လေးတွေသာ ရွေးထုတ်ပြီး ရေးထားတာပါ။

2 Comments

  1. rlay says:

    ဆက်ပါအုံးဗျာ။

    1. saturngod says:

      ဒီည ဆက်ရေးပါ့မယ်။ အခုတလော မအားဘူးဖြစ်နေလို့။

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.